iPodTouch i språkundervisningen/ I Speak.. och Talking Flashcards

Jag har nu under en tid testat olika appar till iPodTouch (med kamera) som laddas ner från AppStore. De appar som jag har tittat på är gratis eller kostar några tior.

Förra året gjorde jag ett skolbesök i London och såg hur eleverna använde iPodTouch under språklektioner för att översätta ord och meningar. Skolan hade ett antal iPodTouch som användes av flera klasser.
Eleverna hade alltid en förförståelse till de texter de arbetade med, i och med att de ex redan hade arbetat med ämnet under NO lektioner osv.
Jag besökte en lektion i spanska där de använde appen I Speak Spannish som översätter mellan spanska och engelska.

I Speak Swedish – översättning och uppläsning med talsyntesröst

Översätter sv-eng eller tvärtom
Du kan skriva in egna ord och meningar och få dem upplästa och översatta, men det går också att kopiera och klistra in texter från webben.
Översättningarna kan sparas och mailas .

Det finns flera olika appar i denna serie, med olika språk, vilket är hjälpsamt för elever med olika modersmål.

Idag har jag tittat lite närmare på appen Talking Flashcards. Appen kostar 28 kr att ladda ner från AppStore till iPodTouch/iPhone.
Det jag var ute efter var text, ljud och bild som kan användas i språkundervisning.  Jag hittade ex ”English animals” med fina bilder, ord och uppläsning på engelska. ”ESL Example” listan laddade jag också ner till iPodTouch. Bra att man kan lägga till egna flashcards med bilder som man har tagit med  iPodTouch (som har en inbyggd kamera) och sen skriva ordet till bilden. Ordet läses också upp på engelska. Eleverna kan arbeta med att ta kort ex vid utomhusaktiviteter,  studiebesök osv…som sen används i Talking flashcards.

Det finns fler sätt att använda dessa Flashcards. Läs mer här:
http://www.theratechsolutions.com/theratechsolutions/Talking_Flashcards.html
http://quizlet.com/

One thought on “iPodTouch i språkundervisningen/ I Speak.. och Talking Flashcards

  1. Intressant inlägg, Gunilla! Har laddat ner Talking Flashcards på min PC men det finns inget ljud. Ska testa på iPaden.
    Tack för tipsen!

Kommentera

