Läromedel – medel att lära, tänkvärt från Skolinspektionen

Läromedel – Medel att lära – tänkvärt från Skolinspektionen

Alldeles uppfylld av alla intryck från BETT resan funderar jag över begreppet läromedel.
Vad lägger vi inom skolans värld i begreppet läromedel och hur delaktiga är elever kring val av läromedel ?
Vad visas i läromedelsutställningar och hur kan dessa utvecklas?

Läromedel tänker jag är olika medel att lära och under BETT resan har tankarna cirklat kring Medel att lära – med IKT som verktyg. Vilka fantastiska möjligheter det finns för att göra lärandet mer tillgängligt genom film, animeringar, 3 D, interaktiva spel osv..
BETT resan har också satt fart på reflektioner kring förhållningssätt, skolutveckling och specialpedagogik som jag håller på att skriva ner mina tankar kring.

När boken väljs som läromedel tänker jag att man bör fundera över:
Hur tillgängligt är skriftspråket i boken- utifrån olika aspekter?
Finns läromedlet med uppläsning – i daisyformat? Om inte – ska man då köpa det? Nej, det tycker inte jag. Det gäller att vidga ramarna för en tillgänglig utbildning för alla elever.

I ett pressmeddelande från 14 januari 2011 skriver Skolinspektionen:
Elever får inte tillgång till moderna läromedel
som jag funderar över  i sammanhanget Medel att lära – med IKT som verktyg.

Om man skulle ta och omformulera Skolinspektionens slutsatser i positiva ordalag – vad blir det då för konsekvenser som vi inom skolans värld kan reflektera över? Ja, ett par exempel blir då att utvärdera effekterna av de ”läromedel” som används och involvera eleverna.

Kommentera

