Inkludering är skolutveckling

Inkludering som begrepp kan kanske skapa förvirring. Är det kanske bättre med delaktighet eller tillgänglig utbildning? Jag tänker själv helst delaktighet och hur det kan se ut? Under BETT resan hade jag ett seminarium kring detta med konkreta exempel.

-Inkludering är mer än specialpedagogik och elever i behov av särskilt stöd
-Inkludering gäller ALLA
-Lärandemiljön ska ge förutsättningar till inkludering / delaktighet / tillgänglig utbildning
En lärandemiljö där alla inte behöver göra samma sak, på samma sätt, på samma gång.
En lärandemiljö där eleverna lär av, med och om varandra, där olikheter ses som en tillgång. Där olikheter ses som naturligt och OK.
Om man tänker att klassen ska göra på ett visst sätt så blir det ju problem att somliga elever inte kan göra så.  Olikheter är normen! Hur kan eleven göras delaktig, bidra med…osv. Tänk in olikheter från början…

Jag och min kollega Magnus Brungs driver arbetet i specialpedagognätverket i Mölndal under läsåret.
Temat är specialpedagogik och digitala lärverktyg med fokus på att utveckla pedagogisk digital kompetens och att utveckla en gemensam förståelse för inkludering.
Under hösten hade vi tre tillfällen och under våren kommer vi att ha fyra tillfällen.
Jag läser igenom reflektioner i senaste processuppgiften som pedagogerna har mellan tillfällena. De skulle bland annat läsa artikel om IKT och inkludering som ligger på bloggen och i GRspecialen

Det är med stor, stor glädje som jag läser pedagogernas reflektioner om inkludering. Det visar på en bredd i förståelsen av inkludering sammantaget, att vi har kommit en bit på väg i vår gemensamma förståelse, att det är angeläget att diskutera detta och jag ser fram emot att tillsammans med dem fortsätta utveckla en gemensam förståelse och hur IKT kan skapa möjligheter.

Ja, inkludering gäller alla, är angeläget för alla. Inkludering är skolutveckling ! Det är processer inom olika förändringsstrukturer, utvecklingsområden i skolan. Förankringen finns i värdegrunden och verktyg för delaktighet och inkludering – socialt och pedagogiskt – är kommunikation, samarbete/samspel och strategier för lärande, men också t.ex. Hur inkluderande är schemat? Rummets betydelse för lärande osv.
Inkludering är inte bara angeläget i skolan…

Advertisements

3 thoughts on “Inkludering är skolutveckling

  1. Hej Gunilla!
    Vi är ett arbetslag som verkar i förskolans yngre åldrar. I vår kommun har förskolecheferna bestämt att alla förskolor skall arbeta med team målen matematik, språk och natur/teknik så långt allt okej och i enlighet med vårt uppdrag.

    Förskolan skall även arbeta med inkludering som mål. Okej, vad står inkludering för, vad betyder det för oss, har vi i förskolans kultur segrigerat? Några frågor som vi börjar fundera på. Vi har nu läst lite och sett att ordet kommer ifrån specialpedagogiken och senare har det gjort intrång i skolans värld. Men behöver vi ett inkluderingsord? Förskolan ställer inga diagnoser, vi arbetar utifrån varje individ och ser olikheter och likheter som tillgångar i vår grupp.

    Så frågan till dig blir om vi kan använda begreppet delaktighet istället????
    Samt hur får vi våra förskolechefer med på tåget??
    Vi tar tacksamt emot artiklar, samt väl valda ord ifrån dig Gunilla!!!!!

    MVH Lisa, Angelica och Emelie

  2. Ja, om man i enlighet med läroplanstexten accepterar att barn är olika när de kommer till skolan, så får det konsekvenser för skolans hela verksamhet. Om vi kan acceptera att barn lär i olika takt och på olika sätt, vilket i sin tur leder till att kvaliteten på det ett barn lär sig inte nödvändigt hänger samman med kvantiteten, exempelvis i antalet lösta matteuppgifter eller lästa boksidor.
    Grundpoängen i förhållande till den inkluderande skolan, är att skolan genom att vara just inkluderande stimulerar barnets förmåga att hantera en komplexs vardag. Det görs inte genom att försöka utjämna skillnader utan genom att visa på dem. Vi ska lära barnen att hantera skillnader och se dem som berikande.

    Hälsningar Ingela A.

    • Tack för dina ord Ingela !!Det här är jätteintressant att tillsammans tänka kring. Tittade återigen på filmen ”Vi är inte bra på barn som Oscar” och hör hur Lena Pettersson berättar om hur specialundervisningen användes under en intensivperiod, i två månader, för att lära känna pojken. Fantastiskt bra upplägg som de sedan hade nytta av genom hans skolgång.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s