Skolutvecklingsarbete i Mölndals IKT satsning – studera den egna pedagogiska vardagen

Ett nytt läsår och Mölndal fortsätter IKT satsningen i åk 1, 4 och 7.

Nu är det ”utrullning” 2 av 3. Rektorerna väljer antingen PC, mac eller iPad.
IKT satsningen föregicks av en pilotstudie under läsåret 2010/2011.

Skolutvecklingsarbetet är igång med siktet att skapa bättre förutsättningar för elevers lärande och delaktighet.

I höst arbetar jag 60% i Mölndals Stad på Utvecklingsenheten.
Det är ett mycket spännande och intressant arbete där jag håller i några projekt.
Bland annat är jag tillsammans med flera medarbetare delaktig i det som Berner Lindström beskriver nedan:


Berner Lindström
 – som ”är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet samt även forskningsledare för LinCS, ett forskningssamarbete mellan Göteborgs universitet och Högskolan i Borås.” – skriver om en av delarna i Mölndals IKT satsning:

Ett spännande samarbetsprojekt bedrivs i Mölndal.  Grupper på fyra till fem lärare med ett gemensamt intresse – till exempel matematikundervisning, att lära sig läsa genom att skriva eller iPads i förskolan – arbetar med stöd av en forskare och en kommunal processledare. Det är ett uttryck för att kommunen ansvarar för sina processer.

Berner Lindström tror att den här typen av skolbaserad kunskapsbildning, med lärare men även elever i centrala roller, är mycket viktig för att digitaliseringen av den svenska skolan ska bli lyckad.”

http://www.skolvarlden.se/artiklar/lärare-gör-som-vanligt-men-med-ny-teknik 

I en av grupperna – specialpedagogik – är jag processledare och gruppen har också handledning av Patrik Lilja,
forskare vid Göteborgs Universitet.
I nuläget formulerar vi och dokumenterar planeringen av våra små delstudier…Deltagarna har olika infallsvinklar som rör sig om alltifrån organisationsstrukturer, undervisningens innehåll, arbetssätt m.m. Något som deltagarna bland annat funderar runt är utformningen av studien – aktiv eller passiv, dvs utifrån ett nuläge påverka med insatser och sen studera utfallet eller att studera processer – hur det ser ut utan intervention.

Vi har kommit igång och arbetet fortsätter under två år.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s