The big 5 kopplat till kunskapskraven åk 3 svenska – projekt digitalt berättande och boksamtal

Har nu kört igenom alla klasser fsk – åk 2 på ytterligare en skola i Mölndal – projekt Digitalt berättande och boksamtal
inspirerat av arbetssättet Att skriva sig till läsning där verktygen talsyntes och talböcker används.

Idag var det dags att möta arbetslagets pedagoger för uppföljning och en framåtsyftande utvärdering i Google Formulär.

Efter avstämning med rektor hade jag förberett seminarium som kopplar det som gjorts under besöken i klasserna till läroplanen, till forskning om talsyntes och Att skriva sig till läsning.
Förutom seminarium hade vi workshop för att utveckla kompetens kring digitalt berättande – vad, hur och varför verktygen kan, bör och skall användas. På skolan har de PC datorer och vi prövade möjligheter att berätta i bild och text. Det blev både webbresurser och Creaza osv.

Intressanta diskussioner utifrån vardagsnära arbete med eleverna och nya möjligheter som växer fram under tid som ges för reflektion. Sammanställning pågår…….

Kommentar idag från pedagog: ”Jag har gett upp att kunna alla detaljer med det tekniska, barnen kan ju och jag frågar dem… vi hjälps åt.”

Under dessa möten med pedagoger tas även förmågorna ”The big 5”  upp och här delar jag med mig av en sammanställning där förmågorna har kopplats till kunskapskraven i åk 3 svenska. Själva processen att sammanställa detta var värdefull – och diskussionerna som det gav upphov till…..

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s