Digitalt berättande och boksamtal (fsk-åk 2) – Kompetensutvecklingsprocess

Digitalt berättande och boksamtal

Kompetensutveckling riktad till förskoleklasser, åk 1 och åk 2

Arbetet ingår i Mölndals forsknings- och skolutvecklingsprojekt ”IKT och lärande”

Efter projektets första år beskrevs arbetet i tidskriften Datorn i Utbildningen nr 2, 2012.

Jag har också tidigare berättat om arbetet här – kunskapskrav i svenska åk 3 kopplade till The big five.

I samband med att forsknings- och skolutvecklingsprojektet ”IKT och Lärande”, ett arbete som Mölndals Skolförvaltning tillsammans med Göteborgs universitet forskningsavdelning (LINCS) startade i början av 2012 ville jag utveckla mitt projekt genom att ta reda på effekter av besöken i klasserna fsk-åk 2 och söka faktorer som är angelägna i arbetet med kompetensutvecklingsinsatsen.

Inom projektet ”IKT och lärande” har jag varit processledare för gruppen specialpedagogik och jag har också vidareutvecklat Digitalt berättande och boksamtal.

Mina frågeområden:  

1. Är upplägget en framgångsrik kompetensutvecklingsprocess som inleds med att pedagoger och elever lär tillsammans och isåfall på vilket sätt?

2. Hur landar redskapet talsyntes i arbetslagets process? Används den efter kompetensutvecklingsinsatsen i klassen? Effekter?

 I min utvärdering kan du läsa:

1 Inledning  med bakgrund till projektet  Digitalt berättande och boksamtal             

2 Frågeområden enligt ovan                

3 Praktiskt upplägg i stora drag  

Klassrummet

Arbetslaget

Skolnivå

4 Sammanfattning av utvärderingen                  

5 Resultat av utvärderingen i Google Formulär                  

6 Slutsatser och utvecklingsidéer

Pedagoger och elever lär tillsammans

Från praktik till teori – arbetslaget

Proaktiv, formativ och kollektiv kompetensutveckling – lokala processer

Specialpedagogisk kompetens – en viktig del i kommuners IKT satsningar

Frågor jag ställer mig i nuläget

Bilaga  Beskrivning av arbetet i klassrummet kopplat till forskning  

Genomgång av talsyntes

Digitalt berättande med talsyntes

Boksamtal

/gunilla.almgren-back@skola.molndal.se

Kommentera

