Hur organiserar vi tillgängliga lärsituationer?

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har arbetat fram ett
digitalt värderingsverktyg som underlättar reflektion om tillgänglig utbildning.
Materialet syftar till att främja optimala förutsättningar för alla barn och elevers delaktighet i lärandet och gemenskapen.

Materialet omfattas av ett digitalt värderingsverktyg som mynnar ut i en sammanfattande beskrivning, vilken kan användas som en del i det systematiska kvalitetsarbetet. Områden som behandlas är:

-Förutsättningar för lärande
-Social miljö
-Pedagogisk miljö
-Fysisk miljö

Till varje område som behandlas finns en handledning som kan laddas ner från internet.
Innehållet i handledningen kan stödja förskolors och skolors personal att utveckla en gemensam förståelse kring begrepp som t.ex. delaktighet samt främja delaktighet för alla barn och elever i praktiken.  Jag tänker att materialet kräver diskussioner som bör involvera all personal i ett långsiktigt och systematiskt utvecklingsarbete av tillgänglig utbildning för alla – och här tänker jag också in digitala lärmiljöer.
(IT i lärandet finns med i materialet under pedagogisk miljö.)

Hur bygger skolan upp en fungerande organisation kring kollegialt lärande och självreflektion, för att främja tillgänglig utbildning?  Hur kan man komma igång med arbetet och med vilket innehåll? Här tror jag att handledningen kan vara ett bra material att utgå ifrån.

När jag var på kurs om materialet fick jag veta att man kan använda det digitala värderingsverktyget för ett område i taget och man behöver alltså inte arbeta med/värdera alla områden i materialet på en gång.

Ladda ner en gratis handledning och se mer information här:

Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning

http://www.spsm.se/sv/Stod-i-skolan/Tillganglighet/

 

Fokus på styrkor och/eller problem i värderingsverktyg?  Hur kommer man vidare?  Läs om självvärdering på

Jan Hyléns blogg

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s