Seminarier

Tillgänglighet och appar – forskning möter praktik
Föreläsning tillsammans med Idor Svensson, Linneuniversitetet.

Dysleximässan 2015

 

Exempel på seminarier:

 

Digitala lärverktyg & arbetssätt för allas delaktighet i lärandet och gemenskapen

”Med förändrad pedagogik gör digitala lärverktyg skillnad, så hur kan lärmiljöer utformas som stödjer elevers olika sätt att lära, och hur skapar vi ett tillgängligt skriftspråk för att underlätta lärandet för elever i läs- och skrivsvårigheter? Seminariet /föreläsningen ger exempel på arbetssätt, program, appar och webbresurser som ökar förutsättningar för elevers måluppfyllelse och delaktighet.” *

Att skriva sig till läsning utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv

” Seminariet tar sin utgångpunkt i erfarenheter från projektet Digitalt berättande och boksamtal ( se under fliken projekt / skolutveckling) med förankring i beprövad erfarenhet och forskning”*

 

iPad och specialpedagogik

”Tillgängligt skriftspråk och kreativt lärande
Seminariet fokuserar på tillgängliga lärmiljöer och hur digitala verktyg kan skapa bättre förutsättningar för elevers lärande och delaktighet samt utveckla kommunikation och samarbete mellan såväl elever som pedagoger.
Konkreta arbetssätt som kan lyftas in direkt i undervisningen med exempel på appar och webbresurser som ökar förutsättningar för elevers måluppfyllelse som exempelvis talböcker, talsyntes, läs- skriv- och studieverktyg, film, bildstöd och tidshjälpmedel.” *

*Gunilla Almgren Bäck
För mer info läs under fliken OM.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s